[1] Department of Modern Languages & Translation Studies, University of Calabar, Calabar, Nigeria. https://researchid.co/rid38877, Email: waliyayohannajoseph@unical.edu.ng. waliyayohannajoseph@yahoo.fr
Abstract
From time immemorial, human beings have been trying to create a machine or functional technology on which they easily leverage to express themselves and entertain themselves. It is this determination that brings forth the use of Twitterbot as the instrument of literary procedural creativity. This article aims at evaluating literary Twitterbots in the Twitterverse employing hypothetico-deductive methodology so that the tweet-readers may accept robotic twitterature as a pertinent part of pedagogy. Moreover, having defined the key terms, in this research, I will first and foremost analyze the categories of literary Twitterbots, and Twitterbot makers then group Twitterbots according to their procedural generativity. In addition, I will discuss the modalities of reading generative literature on Twitter and then conclude with my perspectives.
Résumé
Dès les années écoulées, les humains tentent de se faire une machine ou une technologie fonctionnelle dans le but de se soulager, se divertir et s’exprimer facilement. C’est de cette détermination est née l’avis d’engager les Twitterbots dans la création procédurale twittéraire. L’objectif de cet essai c’est de recenser les Twitterbots littéraires dans la twittosphère en employant la méthodologie hypothético-déductive pour que les lecteurs en tant qu’un pratique pédagogique soient au courant de la twittérature robotique. En plus, ayant défini les termes pertinentes, ce travail est distingué en quatre parties pertinentes, tout d’abord on recense la catégorisation littéraire de Twitterbot, les artisans twitterboteurs, ensuite, la génération processuelle de Twitterbot dans la twittosphère, enfin, la modalité de lecture du Twitterbot littéraire enfin, on conclut avec mon propre perspectif.
Keywords: Twitterature, Twitterbot, Autopoiesis, Allopoiesis, Artificial Intelligence, Deep Learning, Generative Pre-trained Transformers (GPT-2-GPT4)
Mots-clés
Twittérature, Twitterbot, Autopoïèse, Allopoïèse, Intelligence Artificielle, Apprentissage profond, Transformateurs génératifs préapprentissages (GPT-2, GPT-3)
References
Balpe, J. P. (1997). Méta-auteur. Alire10/DOC(K)S, (10), 96‑98.
Banfi, V. and Bennett, G. (2016). Botsociety (@botsociety) / Twitter. Twitter. Repéré à https://twitter.com/botsociety
Barahona, C. and Ravard, O. (2012). 98 Huit comptes Twitter originaux à découvrir. Dans Twitter 101 Questions (pp. 302‑303). Paris: Edition Diateino.
Blockchain, E. (2018). The Philosophy of a Twitter Bot. A new landscape of human communication. Medium. [Blog]. Repéré à https://chatbotslife.com/the-philosophy-of-a-twitter-bot-832fe5918fd9
Bohacek, S. (2015). Twitter bots. Botwiki. [Blog]. Repéré à https://botwiki.org/bots/twitterbots
Bootz, P. (2011). Chapitre VI. La littérature numérique en quelque repères. Dans C. Bélisle (Éd.), Lire dans un monde numérique (pp. 206‑253). Villeurbanne: Presses de l’enssib.
Burgel, T. (2019, 16 mai). Tester le générateur de texte d’OpenAI est étonnant, drôle et angoissant | korii. Korii. [Blog]. Repéré à https://korii.slate.fr/tech/talk-to-transformer-openai-generateur-texte-angoissant
Burrough, X. (2016). @Iknowthesewords:A Twitterbot Textual Performance. Persona Studies, 2(1), 12‑19.
Bussler, F. (2020). Will The Latest AI Kill Coding ? AI can now code in any language without additional training. Towards data science. [Blog]. Repéré à https://towardsdatascience.com/will-gpt-3-kill-coding-630e4518c04d
CABF. (2018). Cercle des artisans boteurs francophones (@CercleBoteursFR) / Twitter. Twitter. [Microblog]. Repéré à https://twitter.com/CercleBoteursFR
Couffignal, L. (1965). Second entretien public : Le robot poète. Dans Rencontres internationales de Genève 1965 (p. 238). Genève: Les Éditions de la Baconnière.
Delsart, É. (2018). La littérature á l’épreuve du numérique : Naissance de la twittérature. Dans Romanica (Vol. 30, pp. 205‑211). Limoges: Université de Limoges.
Devin, G. (2018). BotRecherche (@BotRecherche) / Twitter. Twitter. [Microblog]. Repéré à https://twitter.com/BotRecherche
Dubbin, R. (2013). The Rise of Twitter Bots | The New Yorker. The New Yorker. [Web]. Repéré à https://www.newyorker.com/tech/annals-of-technology/the-rise-of-twitter-bots
Dupuis, C. (2015, 19 mars). La twittérature prend son envol. Le Figaro.fr. [Web]. Repéré à https://www.lefigaro.fr/livres/2015/03/19/03005-20150319ARTFIG00185-la-twitterature-prend-son-envol.php
Enström, W. (2019). Twitter Bots and Their Makers : Intersections of Aesthetic Practice and Ethics. Repéré à http://sbassoon.com/portal/cybioses/enstrom-twitterbots.pdf
Escaja, T. (2019). In the Beginning Was the Poem@ : Interspecies, Robotics and Random/e-poetry. Journal of comprative literature and Aesthetics, 42(4), 8‑19.
Exolymph. (2016, 4 mars). “They don’t have intelligence but they are often surprising” [Blog]. Medium. Repéré à https://medium.com/@Exolymph/they-don-t-have-intelligence-but-they-are-often-surprising-b64241a854dd
Flores, L. (2019, 27 novembre). Tiny Protests #123. NaNoGenMo/2019. [Blog]. Repéré à https://github.com/NaNoGenMo/2019/issues/123
Flores, L. (2020). Distant Writing : Code Critiques from NaNoGenMo and NNNGM. Dans Critical Code Studies Working Group. Internet. Repéré à wg20.criticalcodestudies.com/index.php?p=/discussion/85/distant-writing-code-critiques-from-nanogenmo-and-nnngm
Florid, L. and Chiriatti, M. (2020). GPT‑3 : Its Nature, Scope, Limits, and Consequences. Minds and Machines Springer. https://doi.org/10.1007/s11023-020-09548-1
Foucaud, V. (2010). Comment lire un poème visuel ? Dans Colloque international ”Texte & Image : La théorie au 21ème siècle”. Dijon, France. Repéré à https://hal.archives-ouvertes.fr/hal-00655415
Fréchette, J.Y. and Côté, A. (2013). Qu’est-ce que la twittérature ? Québec français, 168, 42‑45.
Hansen, T. (2016, 11 janvier). NaBoMaMo. NaBoMaMo. [Blog]. Repéré à http://nabomamo.botally.net
Hansen, T. (2017). Draft spec 0.3 for a bot taxonomy (see also http://i.imgur.com/bKXNQ0V.png) #botALLY. Gist. [Blog]. Repéré à https://gist.github.com/tullyhansen/7621632
Jhave, D. J. (2016). Aesthetic Animism : Digital Poetry’s Ontological Implications. Massachusetts: The MIT Press.
Joann, S. (2019). LaFontaineBot (@LaFontaineBot) / Twitter. Twitter. [Microblog]. Repéré à https://twitter.com/LaFontaineBot
Julia, L. (2019). L’intelligence artificielle n’existe pas (1er éd.). Paris: Kindle Edition.
La twittérature à VOX [MP4]. (2011). Québec: Canal VOX. Repéré à https://www.youtube.com/watch?v=7R7uUDu0RKQ&list=PLAD41946F2628801D
Lampi, V. M. (2017). Looking Behind the Text-To-Be-Seen : Analysing Twitter Bots as Electronic Literature (Thèse de Master). Aalto University School of Arts, Design and Architecture, Aalto.
Latar, N. L. (2018). Robot Journalism Can Human Journalism Survive? New Jersey: World Scientific.
Le Coustumer, L. (n.d.). Bot du cœur (@BotDuCoeur) / Twitter. Twitter. [Microblog]. Repéré à https://twitter.com/BotDuCoeur
Leonardo, A. (1997). Bots : The Origin of New Species. Web. Repéré à https://archive.nytimes.com/www.nytimes.com/books/first/l/leonard-bots.html
MacPherson, S. (2016, 15 novembre). How Twitter bots paved the way for today’s chatbots. Ddouble. [Microblog]. Repéré à https://medium.com/ddouble/how-twitter-bots-paved-the-way-for-todays-chatbots-2fa103020d3e
Maturana, H. R., & Varela, F. J. (2012). Autopoiesis and Cognition : The Realization of the Living. Place of publication not identified: Springer Nature : Springer.
Mbey, G. E. (2018). “La methode communicative et les langues Nigerianes : Quelle langue jouerait mieux le role de langue maternelle? LWATI: A Journal of Contemporary Research, 15(1), 139‑152.
Médiathèque du Kremlin-Bicêtre. (2020). Site par défaut—Bot littéraire Les Echappées. Festival les échappées. [Blog]. Repéré à http://lecho.kremlinbicetre.fr/EXPLOITATION/bot-litteraire-les-echappees.aspx
Mentionmapp Analytics. (2017, 10 avril). How Twitter Bots are Amplifying Global Issues & Influencing Elections. Medium. [Blog]. Repéré à https://medium.com
Montfort, N. (2020, 18 juillet). Nano-NaNoGenMo (Nano National Novel Generation Month) ou #NNNGM. Repéré à https://discordapp.com/channels/@me/733841043568721954/733849632257474611
Murthy, D. (2018). Twitter Social Communication in the Twitter Age (2e éd.). New York: Polity Press.
Oliveira, G. H. (2017). O Poeta Artificial 2.0 : Increasing Meaningfulness in a Poetry Generation Twitter bot. Dans Proceedings of the Workshop on Computational Creativity in Natural Language Generation (CC-NLG 2017) (pp. 11‑20). Santiago de Compostela, Spain: Association for Computational Linguistics. https://doi.org/10.18653/v1/W17-3902
Parrish, A. (2014, 4 février). Chaque Mot (@chaquemot) / Twitter. Twitter. Repéré à https://twitter.com/chaquemot
Parrish, A. (2016). Understanding Bots. Dans ELO2016. University of Victoria. Repéré à https://s3.amazonaws.com/aparrish/procedure-vs-procedure-elo2016.pdf
Renaud, C. (2014). Conception d’un outil d’analyse et de visualisation des mèmes Internet (Thèse de Doctorat). ParisTech télécom, Paris.
Schuessler, J. (2010, 8 avril). The Godfather of the E-Reader. The New York Times. Repéré à https://www.nytimes.com/2010/04/11/books/review/Schuessler-t.html
Tapia, D. (2018). Twitter Bots for an Autopoietic Literature. Academia.edu. [Web]. Repéré à https://www.academia.edu/38081640/Twitter_bots_for_anautopoietic_literature
Tucker, P. (2019, 9 juin). Twitter Bots Are Becoming More Human-Like : Study—Defense One. Defense One. [Web]. Repéré à https://www.defenseone.com/technology/2019/09/twitter-bots-are-becoming-more-human-study/159697/
Ump. (2010). Boetien. Twitter. Repéré à https://twitter.com/Boetien
Veale, T., Alessandro, V., & Guofu, L. (2015). Twitter : The Best of Bot Worlds for Automated Wit. Human Computer Interaction, 9189, 689‑699. https://doi.org/10.1007/978-3-319-20804-6_63
Veale, T. and Mike, C. (2018). Twitterbots : Making Machines that Make Meaning. Cambridge: The MIT Press.
Waliya, Y. J. (2022). Twittérature : Lecture symétrique du Twitterbot-théâtre. Dans Exploring Contemporary Digital Poetics. (pp. 217‑245). Fez: Laboratoire de Langue, Littérature, Imaginaire et Esthétique.
Weinandy, T. (2019). Bigram Poetry (@BigramPoetry) / Twitter. Twitter. [Microblog]. Repéré à https://twitter.com/BigramPoetry
Wenaus, C. A. (2021). The literature of Exclusion : Dada, Data, and the Threshold of Electronic Literature. New York: Lexington Books.
Wolf, H. (2014, 12 décembre). Social Networks and Decentralization. GNU Consensus. Repéré à https://www.gnu.org/consensus/talks/quito-2014/gnu-consensus-quito-2014-en.html